matildhaa

Alla inlägg under januari 2012

Av matildhaa - 31 januari 2012 21:25

...2,7 kg! Förra veckan gick jag inte ned så värst mycket så det känns otroligt skönt att jag gått ned nästan tre kilo denna vecka! Nu har jag sammanlagt gått ned 9,4 kilo sedan den 3 januari (det är ju inte ens en månad!)! Fortsätter det i den här takten har jag snart nått mitt mål (målet är att gå ned 20 kilo detta år). Tänk att jag snart är halvvägs i alla fall! 


Idag har jag ätit laxgratäng både till frukost och middag. Så jag har fått i mig ungefär 14 gram kolhydrater. Kan tyckas att jag äter lite men jag är faktiskt mätt så jag skulle vilja påstå att jag äter precis lagom. 


M*

Av matildhaa - 30 januari 2012 21:04

Idag gjorde jag mig en laxgratäng enligt ett recept hämtat ur Björn Ferry och Cathrine Schucks bok Ferry Food: LCHF. Den blev inte riktigt som den skulle men trots det var den faktiskt god! 


 


200 g lax (0 g kolhydrater/100 g)

500 g grönsaker (jag tog broccoli och blomkål) (2 g kolhydrater/100 g)

4 st ägg (0,4 g kolhydrater/100 g)

1 dl riven ost (0,01 g kolhydrater/100 g)

3 dl grädde (3 g kolhydrater/100 g)

Kryddor


1. Sätt ugnen på 200 grader. Skiva laxen i små bitar. 

2. Smörj en ugnsform och lägg i grönsakerna och laxen. 

3. Blanda grädden, osten, äggen och krydda och häll det sedan över grönsaksblandningen.

4. Grädda i ugnen cirka 20 minuter (20 minuter stod det i receptet men jag hade den i ugnen i cirka 50 minuter och när jag tog ut den var den fortfarande lite rinnig, så låt den vara i tills den ser färdig ut). 


I hela ugnsformen blev det ungefär 21 gram kolhydrater. Jag delade formen i tre delar så jag fick i mig ungefär 7 gram kolhydrater vid den här måltiden (och idag har jag faktiskt inte ätit något mer så jag har bara fått i mig dessa 7 gram kolhydrater). 

Imorgon är det vägdag, det ska bli spännande!


M*

Av matildhaa - 30 januari 2012 18:08

Innan jag började med LCHF så läste jag en del för att bli insatt i det hela. En av böckerna jag läste var Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt. Denna bok tar upp det mesta om LCHF och efter att ha läst den kände jag att jag var bra insatt i vad det här med LCHF handlar om (dessutom kände jag mig väldigt motiverad att börja med LCHF). Boken är inte skriven av någon läkare eller professor utan av en människa som lyckats bli av med sin övervikt och diabetes (eller ja, man kan ju aldrig bli av med diabetesen men man kan ha den under så pass bra kontroll att man slipper insulin och andra mediciner och att man mår bra) med hjälp av LCHF. Han berättar om sin historia samt om LCHF i allmänhet. Är ni nyfikna på LCHF bör ni definitivt läsa denna! 




M*  

Av matildhaa - 29 januari 2012 21:07

Idag känner jag mig riktigt avundsjuk på alla smala människor! Jag vill också vara smal (och inte behöva jobba arslet av mig för att bli det)! Livet blir väl inte lättare för att man är smal men jag vet att jag hade mått bättre om jag vore det! Jag är trött på alla som tjatar om att man ska vara nöjd med den man är, det är ju egentligen bara bullshit! Alla vill ju vara något man inte är! Dessutom, hur många kan med handen på hjärtat säga att de är helt nöjda med den de är? Well, inte jag i alla fall. 


Men över till dagens matintag. 


Middag: Rester från igår, alltså fläskfilégryta med stekt vitkål (ca 11 kolhydrater). 


Övrigt: Skinksnitsar (skinka 1 g kolhydrater/100 g) med philadelphiaost (2,4 g kolhydrater/100 g). Tog tre skinkbitar med en liten klick philadelphiaost på varje så det blev inte mycket kolhydrater.


Hoppade över frukosten idag eftersom jag jobbade natt och var hemma vid halv fem imorse (och sov då till halv ett och kände att det var en aning sent att äta frukost då). 


M*

Av matildhaa - 28 januari 2012 18:52

Till middag idag gjorde jag mig en fläskfilégryta och till det serverade jag stekt vitkål. Det blev hur gott som helst! Här får Ni receptet så Ni också kan prova!


 


Vitkål (3,8 g kolhydrater/100 g) ca 200 g

Fläskfilé (0 g kolhydrater/100 g) ca 500 g

Vispgrädde (3 g kolhydrater/100 g) 2 dl

Gul lök (6 g kolhydrater/100 g) en halv

Champinjoner (1 g kolhydrater/100 g) 114 g

Kalvfond (9,5 g kolhydrater/100 g) 2 msk

Cayennepeppar 

Svartpeppar

Salt 


1. Strimla gullöken och fräs den i smör i en stekpanna. 

2. Strimla fläskfilén och fräs den tillsammans med löken. Krydda efter behag. 

3. Häll i champinjonerna och när de blivit varma häll då i grädden. Låt det koka tills grytan blir krämig. 

4. Använd en osthyvel för att få vitkålen i strimlor och stekt den i en stekpanna med rikligt med smör. 


För mig blev detta två portioner. En portion innehåller ungefär 11 g kolhydrater. Eftersom jag inte har ätit något annat idag är det ett helt okej antal gram kolhydrater (man ska ju trots allt hålla sig under 20 gram på en dag). 


M*

Av matildhaa - 28 januari 2012 13:22

För några dagar sedan hittade jag Low Carb Protein Shakesvensktkostillskott.se.


 


Det stod på deras hemsida att en hel burk skulle innehålla 5 gram kolhydrater, vilket inte är så mycket. Jag tänkte att det kunde vara bra att ha några sådana hemma om jag någon gång skulle ha för bråttom för att äta frukost eller att få en extra kick inför träning. Så jag köpte fem stycken i smakerna mjölkchoklad och jordgubb. När jag fick hem dem och skulle provdricka en såg jag dock att det stod på burken att den innehöll 9 gram kolhydrater (vilket inte var vad som stod på deras hemsida)! För Er som äter enligt LCHF vet Ni att det är en stor skillnad på fem och nio kolhydrater! Kände mig en aning lurad och skrev och klagade. De bad om ursäkt och sa att jag kunde få pengarna tillbaka om jag returnerade dem, men jag orkade inte det (ska ge dem till en bekant istället). Nu har de ändrat innehållsförteckningen på deras hemsida också. Men synd att de inte innehöll mindre kolhydrater då hade de varit bra att ha (mjölkchokladvarianten var dessutom väldigt god, smakade en klunk när min pojkvän drack den)!


M*


Av matildhaa - 28 januari 2012 09:42

Igår orkade jag verkligen inte att blogga. Jobade nio timmar (var med andra ord borta drygt elva timmar hemifrån) och var alldeles för trött för att göra något annat än att slappa framför en film när jag kom hem. Men trots uteblivet bloggande följde jag mitt LCHF exemplariskt! 


Frukost: Kanelomelett 

Ägg (0,4 g kolhydrater/100 g) 4 st

Vispgrädde (3 g kolhydrater/100 g) 1,5 dl

Kanel 


(Den blev inte alls god så jag åt endast halva, blev dessutom väldigt mätt på det. Så fick väl i mig straxt över 3 gram kolhydrater vid frukosten.)


Lunch: Köttfärssgratäng (ca 5 g kolhydrater/portion, se recept i tidigare inlägg)


Middag: Köttfärssgratäng (ca 5 g kolhydrater/portion) och 100 gram keso (2 g kolhydrater/100 g)



Antal kolhydrater för hela dagen: Ungefär 15 gram. 


M*

Av matildhaa - 26 januari 2012 18:53

Tänkte bara göra en avstickare och tipsa om en (ja, eller flera beroende på hur man ser det) bra sak. De flesta gånger står det ju på burkar och förpackningar vad just den produkten innehåller (står det inget ska man INTE köpa den) men när man ska handla färskvaror som t ex grönsaker och kött är det svårt att veta vad de innehåller. Till sin hjälp kan man då ta följande två sidor:


http://www7.slv.se/Naringssok/


http://www.100gram.se/


Sedan jag började med LCHF har jag haft otroligt mycket användning för dessa sidor. Kanske kan just du också ha det?


M*

Presentation


Jag är en kvinna i mina bästa år som så länge jag kan minnas har kämpat med min övervikt. Nu har jag bestämt mig för att göra något åt detta en gång för alla. Den tredje januari tjugohundratolv började jag med LCHF, så nu säger jag adjö till extrakilona!

Viktnedgång

Vecka 1   -3,6 kg

Vecka 2   -2,8 kg

Vecka 3   -0,3 kg

Vecka 4   -2,7 kg

Vecka 5    -0,9 kg

Totalt        -10,3 kg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards