matildhaa

Alla inlägg den 1 februari 2012

Av matildhaa - 1 februari 2012 23:10

Fick hem nya numret av Topphälsa idag och i den hittade jag en mycket intressant artikel (dock väldigt kort, men väldigt intressant). Såhär löd den:


"Få kolhydrater håller dig frisk

Mindre kolhydratintag kan både göra att du går ner i vikt och hjälpa till att förebygga sjukdomar då insulinnivån i kroppen sjunker. Dessa två faktorer motverkar bröstcancer, och därför gjordes en dietstudie på 115 kvinnor med anlag för bröstcancer. Två grupper åt lågkolhydratkost två dagar i veckan, den ena med kaloribegränsning. En tredje grupp åt kalorisnål medelhavsdiet sju dagar i veckan. Efter fyra månader hade lågkolhydratsgrupperna tappat i snitt 4 kilo per person, medelhavsgruppen 2,4. Insulinnivån hade sjunkit 22 respektive 4 procent. Lågkolhydratsgrupperna hade samma resultat, så kaloriintaget var inte avgörande."


Som sagt, intressant artikel (eller notis, eller vad man nu ska kalla den). Det är alltid roligt när de lägger ned tid på att forska på LCHF! Och det är ännu roligare när det visar sig att LCHF faktiskt gör nytta! Också intressant att de bara bytte ut två dagar i veckan till LCHF och ändå fick de så fina resultat! 


M* 

Av matildhaa - 1 februari 2012 18:32

När jag började med den här bloggen skrev jag några inlägg som handlar om LCHF i allmänhet (för er som hängt med sedan dess). I ett av dem tog jag upp riktlinjer för hur mycket kolhydrater som man borde äta för att hålla sig till LCHF. De flesta som förespråkar LCHF säger att man bör ha ett dagligt intag av kolhydrater som ej överstiger 20 gram, och när man letar efter livsmedel ska man leta efter sådana som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram


Att jag tar upp detta igen beror på att vissa av er kanske har uppmärksammat att jag flera gånger har använt produkter som innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram i mina recept, t ex lök (6 gram kolhydrater/100 gram). Jag strävar efter att äta mindre än 20 gram kolhydrater per dag och tycker att det är okej att äta livsmedel som innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram sålänge jag ändå äter mindre än 20 gram per dag. T ex har jag bara ätit en portion mat idag (och ja, jag är mätt) så då tycker jag att det är okej att ha i lök eftersom det ändå blir mycket mindre än 20 gram kolhydrater i det stora hela. 


Man kan ju anpassa sitt LCHF så som man själv vill, olika saker fungerar ju olika för olika människor! 


M*

Av matildhaa - 1 februari 2012 17:51

Nu är jag inne på min femte vecka med LCHF! Tiden har verkligen gått fort! Nu är jag dessutom nästan mer motiverad än vad jag var i början (nu har jag ju sett vilka fina resultat LCHF ger mig)! Om fyra veckor hoppas jag på att ha gått ned nästan tio kilo till. Önska mig lycka till!


Idag gjorde jag mig en köttfärsgratäng (se tidigare inlägg för recept) som jag åt tillsammans med keso. Med själva köttfärsgratängen fick jag i mig ungefär 5 gram kolhydrater. Jag åt ungefär 100 gram keso till, vilket ger 2 gram kolhydrater. Så hela måltiden blev ungefär 7 gram kolhydrater. Helt okej! 


M* 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en kvinna i mina bästa år som så länge jag kan minnas har kämpat med min övervikt. Nu har jag bestämt mig för att göra något åt detta en gång för alla. Den tredje januari tjugohundratolv började jag med LCHF, så nu säger jag adjö till extrakilona!

Viktnedgång

Vecka 1   -3,6 kg

Vecka 2   -2,8 kg

Vecka 3   -0,3 kg

Vecka 4   -2,7 kg

Vecka 5    -0,9 kg

Totalt        -10,3 kg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards